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Cátedra UNESCO Diálogo Intercultural
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Segundo semestre 2017 Próximos eventos

La perspectiva que propone esta primer jornada de estudios- Interculturalidad y Derechos Humanos con el apoyo de la Universidad Macional Autónoma de México - UNAM y desde la Cátedra UNESCO -Diálogo intercultural es avanzar en la discusión contemporánea sobre las interpretaciones en disputa y los proyectos ético-politicos que se construyen en la actualidad sobre la diversidad Cultural y sus líneamientos.

La Declaración universal de los Derechos del hombre y del ciudadano fue proclamada en 1879 con un espíritu universalista, a partir de una consideración según la cual la identificación de derechos toma en cuenta la condición humana y no debe ajustarse a las variaciones históricas. Propio del pensamiento de la ilustración europea, fueron las condiciones históricas del proceso de racionalización de ese continente el que se proclamó como universal.

Con la construcción de los Estados nacionales durante los siglos XIX y XX, se incorporaron a las legislaciones nacionales los principios básicos de estos Derechos, incluyendo su pretendida vocación universalista. No obstante, las transformaciones de los Estados nacionales durante los últimos treinta años, ha dejado en claro que la diferencia cultural que estuvo oculta en los proyectos de unificación cultural y política propios de los Estados nacionales, comenzó a manifestarse por medio de la identificación de nuevos derechos a partir de la diversidad cultural.
Afiche jornada Estudios interculturalidad y derechos humanos

una década sin Aimé

Download here the conditions to apply for the Aimé Césaire proposals

Primer semestre 2016 Eventos Anteriores

The Creole language in the archipielago of San Andrés, Providencia and Santa Catalina is considered by the UNESCO as one of the endangered languages around the world. The importance of language for the peoples and human communities can be explained by the close link it has with identity and the possibility it represents for people to communicate between each others, allowing the preservation of their cultural heritage.

The perspective proposed during this day of studies and suggested by the UNESCO chair on intercultural dialogue is related to the importance of the cultural diversity preservation to create the conditions of a dialogue from diversity, with the aim of establishing the conditions to create a shared environment between different cultural and linguistic communities. Nowadays, in the case of the Creole language in the Colombian Caribbean, it is imperative to create these conditions and to promote agreements between the communities who are living in the archipielago and who represent a significative importance in the human settlement of the San Adrés island.

Afiche jornada Lenguaje Creole

Reforma protestante

Primer semestre 2016

We live in a world mainly characterized by cultural diversity. However, it often happens that this diversity is degraded or restrained to maintain an exclusive hegemonic conception. La Universidad Nacional de Colombia constitutes a microcosm where as much the different cultural expressions of daily life's forms as the esthetic manifestations of the feeling associated to identity claims of groups are represented. 

This issue about diversity was the subject of studies at international level, especially in The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) which obtained the approval of the International Convention on Protection and the Promotion of the Diversity of Cultural Expressions during the 2005 General Assembly. This Convention represents the framework of public policy definition including in a committed way the protection of diversity expressions.

Evento Diversidad Cultural

We are inviting the university community to participate in the 1st Week of Cultural Diversity, between 16th and the 20th of May 2016, and every year after, preparing different manifestations in the context of this reflection.

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“Pour un nouveau cosmopolitisme” - APPIAH Kwame - (filosofía)

Pour un nouveau cosmopolitisme